zywnosc

Zdrowe odżywianie staje się coraz popularniejsze. Rośnie liczba osób, które chcą odżywiać się prawidłowo. Zdrowe żywienie odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia, a tym samym determinuje długość życia. Złe nawyki żywieniowe przyczyniają się do wielu chorób cywilizacyjnych – otyłości, cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia oraz nowotworów. Jeżeli chcesz, aby twoja dieta była bez zarzutu, zadbaj o to, by twój nowy, zdrowy jadłospis zawierał produkty spożywcze, które dostarczają białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.
Jak zacząć się zdrowo odżywiać? Pytanie często mi zadawane. Bo zasad dużo, zmian co niemiara, a nikt nie ceni w swoim życiu dużych rewolucji. Zdrowe odżywianie istnieje obudowane w wiele mitów, które skutecznie potrafią odstraszyć i wygasić rozpalony uniesienie. No i do tego sieć pękający w szwach od czasu szumu informacyjnego. I komu wierzyć? Kto ma działkę? I jak te całkowite tony informacji przekuć w zdrową dietę? Zdrowe żywienie można rozpocząć łatwo, przytulnie i nawet się nie obejrzycie, a Wasza dieta zamieni się w pełni pokaźną. Tak więc podrzucam Wam moją receptę na bezpośrednie 14 kroków, które wdrażane systematycznie zmienią Waszą dietę na naprawdę zdrową.

W każdym posiłku mają trafić dwa różne warzywa. Duet całe warzywa. Plasterek ogórka czy pomidora to nie jest wypełnienie tego postulatu. I jedz tak w pierwszej kolejności zjadać warzywa żeby, później nie było żeby, że nie mogłaś wcisnąć w siebie, bo już się najadłaś. Lepiej nie dojeść pieczywa czy mięsa, ale jarzyny zjedz całe.
Zrób obcisły eksperyment – zapytaj główną napotkaną osobę czy potrzebowałby w zdrowiu fizycznym natomiast sprawności umysłowej dożyć 120 lat – z pewnością poniższa osoba odpowie twierdząco. Zamelduj ją, że zdrowie rozpoczyna się na talerzu – bo jedzenie ma doniosłość. Zdrowe odżywianie to fundament funkcjonowania naszego organizmu, nie słyszano bowiem o nikim, kto na codzień żywiłby się przysłowiowymi hamburgerami zapijanymi colą i dożyłby na takim żywieniu sędziwego stulecia w pełnym zdrowiu natomiast jasności umysłu. Zapewne usłyszysz: „tak, chcę się dojmująco odżywiać, ale nie wiem od czasu czego zacząć”.
Wychodzisz spośród domu w pośpiechu i bez śniadania, w drodze do zatrzymuje cię korek. Nadal kawowiec jedna, druga, ażeby natychmiast oszukać pusty żołądek. Na koniec głód staje się tak nieznośny, że sięgasz po cokolwiek. W zasięgu ręki trzymasz baton, kilka czekoladek i to one najczęściej zaspokajają głód. Zdarza się, że wytrzymujesz bez jedzenia cały dzień. W domu, zanim przygotujesz posiłek, podjadasz kilka ciastek, musisz jakoś zaspokoić największy głód. Wszystko to jest wbrew zasadom zdrowego odżywiania. Chciałbym się dowiedzieć, co ludzie na tym forum sądzą na temat paluszków rybnych? Czy warto je w ogóle jeść? Sporo naczytałem się, że w paluszkach rybnych prawie nie ma ryby, że panierka to same najgorsze składniki, które tylko wchłaniają tłuszcz itp. Ale nie chce mi się wierzyć, że paluszki rybne nie zawierają żadnych wartości odżywczych. Przecież nawet dzieciaki są nimi często karmione.

Samodzielne ułożenie i stosowanie diety bezglutenowej jest trudne, ponieważ prolaminy, czyli białka zwane potocznie glutenem, znajdują się nie tylko w typowych produktach zbożowych jak pieczywo czy makaron, ale także w wielu innych produktach spożywczych, np. w przetworach mięsnych, koncentratach, majonezach, musztardzie, przyprawach ziołowych, produktach mlecznych, suszonych owocach, a także w lekach zawierających skrobię jako substancję pomocniczą. Dlatego, jak wynika z badań, 1/3 osób chorych na celiakię nie jest w stanie rygorystycznie przestrzegać diety. Wybór produktów bezglutenowych w celu prawidłowego skomponowania diety wymaga starannego czytania informacji na opakowaniach oraz znajomości nazw i pochodzenia niektórych składników, np. skrobi modyfikowanej. Dodatkowo należy pamiętać, że również produkty naturalnie bezglutenowe, np. gryczane, jaglane azaliż kukurydziane mogą egzystować zanieczyszczone glutenem, dlatego niezbędne istnieje zwracanie uwagi, azaliż będą one na pudłu informację o braku glutenu bądź – bezpieczniej – azaliż oznakowane są licencjonowanym indeksem przekreślonego kłosa.

Pobocznym wyzwaniem przy komponowaniu diety bezglutenowej jest takie jej zbilansowanie, aby pokrywała zainteresowanie na energię i wszelkie niebezprzedmiotowe składniki pokarmowe, w powyższym deficytowe w produktach bezglutenowych witaminy z grupy B i składniki mineralne – żelazo, magnez, selen natomiast mangan. Celebryci, książki natomiast blogerzy różnej maści często faworyzują całkowite porzucenie glutenu. Owo białko występujące w nasionach pszenicy, żyta natomiast jęczmienia zostało okrzyknięte wrogiem jawnym numer jeden. Jest aczkolwiek, że niesłusznie – doświadczają to kolejne wiadomości ze świata medycyny. Definitywny morał z badań istnieje taki, że nie pożądane byłoby dawać awans diety bezglutenowej między ludzi, które nie reagują na celiakię. Na kolejnym punkcie badań naukowcy spośród STANY skupią się na możliwych powiązaniach między glutenem natomiast chorobami nowotworowymi natomiast autoimmunologicznymi (np. schorzeniami tarczycy). Powinno się pamiętać, że celiakii azaliż nadwrażliwości na gluten nie da się zdiagnozować samodzielnie. Jeśliby chcemy wiedzieć, azaliż gluten rzeczywiście nam krzywdzi, jesteśmy zobligowani się udać aż do doktora. Zaznaczmy raz jeszcze, że na celiakię choruje ledwo niejaki procent społeczeństwa, ergo prawdopodobieństwo, że choroba dopadła akurat nas, jest raczej nikłe. Z pewnością sprawy nie mają się tak, jak przedstawiają to firmy produkujące produkty bezglutenowe oraz sklepy ze zdrową żywnością. Dieta gluten-free nie przysłuży się każdemu, a przejście na nią powinno być poparte solidną diagnozą.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNajciekawsze gry ostatnich lat